Borçtan Kurtulmak İçin Okunan Dualar


Borç yükünden beli bükülmüş birisi, Hz Ali’ye (r.a) gelerek kendisine yardımcı olmasını istemişti. Hz Ali (r.a) kendisine şöyle demiştir;
Rasulullah’ın bana öğrettiği bir duayı sana öğreteyim de,onu okursan ,üzerinde sebir dağı kadar borç olsa Allah Teala o borcu ödemen için yardım eder,”demiş ve aşağıdaki dua’ya devam etmesini tavsiye etmiştir;

اَللَّهُمَّ اَكْفِنِي بِحَلاَلِكَ وَاَعَنّيِ بِفَضْلِكَ مِمَّنْ سِواكَ

OKUNUŞU:
”Allahümmekfini bi halalike an haramike ve ağnini bi fadlike ammen sivak” (Hz Ali (r.a) Tirmizi,Daavat 121
ANLAMI:
”Allah’ım,Helalinden bana yetecek kadar vererek beni haramından koru.Lutfunla beni senden başkasına muhtaç etme.”
Peygamber Efendimiz (s.a.s) bir gün mescide girdi.
Orada ashabtan Ebu Ümâmeyi gördü. Ona;
-Ey Ebu Ümâme,Namaz vakti olmadığı halde neden burada oturuyorsun? Diye sordu.
-Sıkıntı ve borç içerisindeyim Ya Rasûlullah !”dedi
Bunun üzerine Peygamberimiz ona aşağıdaki duayı sabah- akşam tekrarlamasını tavsiye buyurdular:


اَللَهُمَّ اِنّيِ اَعُوذُبِكَ مِنَ الْهَمِّ وَالْحُزْنِ وَاَعُوذُ بِكَ مِنَ الْعَجْزِ

وَالْكَسَلِ وَاَعُوذُ بِكَ مِنَ الْجُبْنِ وَالْبُخْلِ وَاَعُوذُ بِكَ مِنْ غَلَبَةِ الدَّيْنِ

وَقَهْرِ الرِّجَالِ

OKUNUŞU:
“Allahümme innî eûzü bike mine’l-hemmi, ve’l huzni .ve eûzü bike mine’l-aczi ve’l keseli;ve eûzü bike mine’l-cübni ve’l-buhli,ve eûzü bike min galebeti’d-deyni ve kahri’r-ricâli.”
ANLAMI:
”Allah’ım! Dünya ve ahirette gam ve kederden sana sığınırım.Acizlikten ve tembellikten sana sığınırım.Korkaklıktan ve cimrilikten sana sığınırım.Borç altında ezilmekten ve insanların beni aşağılamasından sana sığınırım”.
-Ebû Ümame (r.a) kısa bir zaman sonra borçlarından kurtulmuştur.

Peygamber Efendimiz (s.a.s) borç’tan önce beş özellikten Allah’a sığınmayı tavsiye etmiştir.Bu beş özellik,Borçlanmanın ve fakirliğin sebepleridir.Önce sebeplerden,Üzüntü,acizlik,tembellik,korkaklık, ve cimrilikten Allah’a sığınmayı tavsiye etmiştir.Sığınmak,Bu sebeplari terk etmek demektir .Bir insan ,onları terk ederse bunların sonunda borçtan kurtulmak çok daha kolay hale gelir.Yani Peygamber efendimiz (s.a.s) çalışmadan,oturduğu yerde borçtan kurtuluş beklemeyi değil,borçluluğun sebeplerini ortadan kaldırmayı öğütlemiştir.


Muaz bin Cebel Radıyallahu anh'dan şöyle rivayet edilmektedir:

"Bir kişinin bende bazı alacakları vardı. Ben de ondan korkarak iki gün annemde kaldım. Sonra, dışarı çıkıp Rasulullah'a (Sallallahu Aleyhi Ve Sellem) geldim. O, bana ; "Ya Muaz! Seni bize gelmekten geri bırakan nedir?"
dedi. Ben de :

"Bir adamın bende alacağı var. Ondan utandım, onunla karşılaşmak istemedim." dedim. Bunun üzerine Rasulullah (Sallallahu Aleyhi Ve Sellem) : "Sana birtakım kelimeler öğreteyim ki, onları okuduğunda üzerinde dağlar kadar borç olsa, ALLAH'u Teâlâ onları öder."
buyurdu.

Ben de:
"Evet ! Öğretin yâ Rasulullah(Sallallahu Aleyhi Ve Sellem)" dedim.
"(Rasûlüm) De ki : Mülkün gerçek sahibi olan ALLAH'ım! Sen mülkü dilediğine verirsin ve dilediğinden geri alırsın. Dilediğini yüceltir, dilediğini de alçaltırsın. Her türlü iyilik Senin elindedir. Gerçekten Sen herşeye kadirsin. Geceyi gündüze katar, gündüzü geceye katarsın. Ölüden diriyi, diriden de ölüyü çıkarırsın. Dilediğine de sayısız rızık verirsin."
(Âl-i İmrân 26-27)
Bu Ayet-i kerimeleri okumamı emretti. Sonra da :

"Ey ALLAH'ım! Beni fakirlikten kurtar, benden borcumu öde, beni senin ibadetinde iken ve yolunda savaşırken al." duasını ilave etti.

Ebu’d-Derdâ’dan Radıyallahu Anh rivayet edildiğine göre, Peygamber Sallallahu Aleyhi ve Sellem şöyle buyurdu: “Kim sabah ve akşam yedi kez şu sözleri söylerse, dünya ve ahiret işlerinden kendisine üzüntü veren şeyleri Allah giderir:
Okunuşu:
“Hasbiyellâhu lâ ilâhe illâ hüve aleyhi tevekkeltü ve hüve rabbül arşil azîmi.”

Manası:
“Allah bana kâfidir; O’ndan başka ilâh yoktur. O’na tevekkül ettim; O, büyük Arş’ın Rabbidir.”

“Allah’ım! Üzüntü ve kederden Sana sığınırım. Acziyetden ve tenbellikten sana sığınırım. Korkaklıktan ve cimrilikten Sana sığınırım. Borç altına düşmekten ve düşmanların üstün gelmesinden Sana sığınırım.

” Ebû Umâme der ki, ben bunu yaptım. Allah Tealâ, üzüntü ve kederimi giderdi ve borcumu benden kaldırdı.”

Hadîs-i şerîflerde buyuruldu ki:
“Her kim, Vâkıa sûresini her gece bir defa okumayı âdet haline getirirse, ömründe fakirlik görmez.”
“Vâkıa sûresi zenginlik sûresidir. Onu okuyunuz ve kadınlarınıza ve çocuklarınıza öğretiniz.”
Birgün Hz. Ebû Bekr, Resûlullah efendimize; “Yâ Resûlallah, saçlarında beyazlıklar belirdi” demişti. Bunun üzerine Resûlullah efendimiz buyurdu ki:
“Saç ve sakalımı Hûd Vâkıa, Mürselât sûreleri ağarttı.”
Resûlullah efendimizin böyle buyurması, bu sûrelerde, kıyâmet hallerini, eski kavimlerin uğradığı âkıbetleri düşünmesi ve ümmeti için üzülmesi sebebiyledir.
Abdullah bin Mes’ûd gözlerini açtı ve buyurdu ki: “Onlara Vâkıa sûresini bırakıyorum. Bu sûreyi okuyan aslâ fakirlik yüzü görmez.”

“Allahümmekfinî bi–halâlike an harâmike ve ağninî bi–fazlıke ammen sivâk.”(1)

Manası;


“Allah’ım! Rızkı helâlinden vererek beni harama düşürme ve bana ihsanını lutfeyle. Beni Senden başkalarına muhtaç eyleme.”

“Allâhümme yâ Ganiyyü yâ hamîdü yâ mübdiü yâ muîdü yâ rahîmü yâ vedûd! Eğninî bihalâlike an harâmike bi–fazlike ammen sivâke”

Manası;

“Ey zengin olan, bütün hamdler kendisine âid olan, ey yoktan yaratan ve tekrar iâde edecek olan, ey dostlarına çok acıyan ve çok seven Allah’ım! Beni helâlinle perverde eyle, harama düşürme ve fazl u kereminle Senden başkasına muhtaç eyleme.”

“Bu duâyı yetmiş kere okuyan kimsenin kısa zamanda zengin olacağı, bir kısım ulemâ ve meşayıhtan nakledilmiştir.

Yazışmalı bir köle Hz. Ali Radyallâhu Anh’a gelir ve:
“Sahibimle anlaştığım parayı ödemekten âciz kaldım, bana yardın ediniz” der. Damad–ı Nebî Radıyallahu Anh ona:

“Rasûlullah Aleyhisselâtu Vesselâm’ın bana öğrettiği kelimeleri sana öğreteyim. Onu okuduğun takdirde üzerinde Sebir dağı kadar borcun olsa da Allah Teâlâ onu sana ödettirir” demiş ve şu duâyı öğretmiştir:
“Allah’ım, yeterince helâlinden vererek beni haramından koru. Lütfunla ver, başkasına muhtaç etme.“(2)
“Borç yükü altında olanların bu duâyı okudukları takdirde, borçları Sebir dağı kadar da olsa, Yüce Allah ödetir.”(3)

İbn–i Abbas Radıyallâhu Anh Efendimiz Aleyhisselâm’dan naklediyor:
“Her kim, Cuma namazından sonra, oturduğu yerden kalkmadan yüz defa:
“Sübhânallahi vebihamdihî sübhânallâhilazîm vebihamdihî estağfirullah,” Yâni:
“Kim Allah’ı tesbih eder, hamd eder ve O’ndan mağfiret dilerim” derse, Allah Teâlâ onun yüzbin günahını, ana babasının da yirmi dörtbin günahını bağışlar.”(4)
İbn–i Hibban da Cumadan sonra yüz kere yukarıdaki tesbihi yapanı Allah Teâlâ’nın zengin edeceğini nakletmiştir.

1 yorum:

Unknown dedi ki...

Allah razı olsun fakat ilk duanın Arapçası yanlış yazılmış.

Yorum Gönder

 
© Copyright 2035 Dua ile...
Theme by Yusuf Fikri